ΕΙΠΕ Ο ΓΕΡΩΝ

Μη συνηθίζεις να κουβεντιάζεις για πράγματα που δεν είδες με τα ίδια σου τα μάτια σαν να τα έχεις δει. Μη βεβαιώνεις με πεποίθηση εκείνα που έχεις ακούσει. Συνήθιζε τη γλώσσα σου να λέει πάντα αλήθεια. Το ψέμα γεννιέται συχνά από την επιθυμία να αρέσουμε στους ανθρώπους κι απομακρύνει από την ψυχή τον φόβο Θεού.

ΑΒΒΑΣ ΗΣΑΪΑΣ ο αναχωρητής

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2018

Κυριακή της Ορθοδοξίας

Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ «ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΟΦΙΑΣ» ή «Μεγάλη Εκκλησία»


Γράφει ο Π. Αγγελόπουλος, Εισαγγελέας Εφετών Αθηνών.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας (Α΄ Κυριακή των Νηστειών) είναι εορτή ιδιαίτερης λαμπρότητος. Κατ’ αυτήν γίνεται ανάμνηση της οριστικής αναστήλωσης των ιερών και σεπτών εικόνων, στη Βασιλεύουσα, από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα, (το 842 μ.Χ.)
Είναι εορτή θριάμβου, γιατί την ημέρα αυτή, έπαυσε ο μακροχρόνιος αιματηρός διχασμός του Ορθοδόξου πληρώματος, που είχε δημιουργηθεί, μεταξύ «εικονοκλαστών» ή «εικονομάχων» και «εικονολατρών» ή «εικονοδούλων».

Η περίοδος αυτή υπήρξε μεγάλης χρονικής διάρκειας, από το 726 μ.Χ. (Λέων ο Γ΄), έως το 842 μ.Χ. (Θεοδώρα η Αυγούστα). Κατά τη διάρκεια των 116 ετών της εικονομαχικής περιόδου, εξαπελύθη απηνής διωγμός, κατά των εικόνων και των μοναχών, συνεκλήθη η σύνοδος της Ιερείας (754 μ. Χ.), κατά την οποία καταδικάστηκαν οι θρησκευτικές απεικονίσεις. Μοναχοί και μοναχές υποχρεώθηκαν σε γάμο και πολλές μονές κρατικοποιήθηκαν, επί Αυτοκράτωρος Κωνσταντίνου Ε΄. Μεσολάβησε ένα μικρό διάστημα επί αυτοκράτειρας Ειρήνης της Αθηναίας, με την σύγκληση της Ζ΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου (787 μ.Χ.), αλλ’ ακολούθησε και πάλι ταραχώδης και δύσκολη, για την Ορθοδοξία περίοδος. Η αναστήλωση των εικόνων έγινε στην Κωνσταντινούπολη, και εορτάσθηκε, το έτος 842 μ.Χ., με λαμπρό πανηγυρισμό, λιτανεία και με μεγάλη πομπή. Αναθεματίστηκαν, κατ’ αυτήν, οι εικονομάχοι συλλήβδην, οι αιρετικοί και όλοι οι αναθεματισθέντες, από τις Οικουμενικές Συνόδους. Στο τέλος της λιτανευτικής ακολουθίας εμνημονεύθησαν όλοι οι "αθλητές" της ευσεβείας και της ορθόδοξου πίστεως.
Νομίσματα με την Αγία Θεοδώρα

Σε ανάμνηση εκείνου του θριάμβου της Ορθοδοξίας, επανελαμβάνετο κάθε χρόνο στην Κωνσταντινούπολη και, σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η ίδια τελετή: Κατ’ αυτήν, όλος ο κλήρος (ενδημούντες και παρεπιδημούντες), μαζί με τους μοναχούς, που πρωτοστάτησαν στους αγώνες διώχθηκαν και σφαγιάσθηκαν υπέρ των εικόνων, τελούσαν "παννύχιον υμνολογίαν", στον Ιερό Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου, των Βλαχερνών. Στο τέλος της ακολουθίας εγίνετο λαμπρή λιτανεία, στη Μεγάλη Εκκλησία, όπου παρίστατο ο Αυτοκράτορας, απαγγέλων το Σύμβολο της Πίστεως. Αργότερα το Σύμβολο της Πίστεως απηγγέλλετο στον Καθεδρικό Ναό των Αθηνών, από τον Βασιλέα και σήμερα, απαγγέλλεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ενώ στον Ι. Πατριαρχικό Ναό, στο Φανάρι, από τον επίσημο εκπρόσωπο της Ελληνικής Πολιτείας.


Η ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

Στη συνέχεια, παρατίθεται η πολύ ωραία σε θεολογικά νοήματα ευχή, που απαγγέλλεται από τον Πρώτο τη τάξει Αρχιερέα ή Κληρικό, μετά το πέρας της λιτανείας, που γίνεται κάθε Κυριακή της Ορθοδοξίας, στη διάρκεια της οποίας οι Χριστιανοί κρατούν υψωμένες τις Ι. Εικόνες

«Ο Προφται ς εδον, ο πστολοι ς δδαξαν, κκλησα ς παρλαβεν, ο Διδσκαλοι ς δογμτισαν, Οκουμνη ς συμπεφνηκεν, χρις ς λαμψεν, λθεια ς ποδδεικται, τ ψεδος ς πελλαται, σοφα ς παρρησισατο, Χριστς ς βρβευσεν,
Οτω φρονομεν, οτω λαλομεν, οτω κηρσσομεν Χριστν τν ληθινν Θεν μν, κα τος Ατο γους ν λγοις τιμντες, ν συγγραφας, ν νομασιν, ν θυσαις, ν Ναος, ν Εκονσμασι, τν μν ς Θεν κα Δεσπτην προσκυνοντες κα σβοντες, τος δ διά τν κοινν Δεσπτην ς Ατο γνησους θερποντας τιμντες κα τν κατ σχσιν προσκνησιν πονμονες. Ατη πστις τν ποστλων, ατη πστις τν Πατρων, ατη πστις τν ρθοδξων, ατη πστις τν Οκουμνην στριξεν. π τοτοις, τος τς εσεβεας Κρυκας, δελφικς τε κα πατροποθτως, ες δξαν κα τιμν τς εσεβεας, πρ ς γωνσαντο, νευφημομεν κα λγομεν: Τν τς ρθοδοξας προμχων εσεβν Βασιλων, γιωττων Πατριαρχν, ρχιερων, Διδασκλων, Μαρτρων, μολογητν, Αωνα μνμη.
Τοτων τος πρ εσεβεας μχρι θαντου θλοις τε κα γωνσμασι καί διδασκαλαις παιδαγωγεσθα τε κα κρατνεσθαι Θεν κλιπαροντες, κα μιμητάς τς νθου ατν πολιτεας, μχρι τλους ναδεικνσθαι κδυσωποντες, ξιωθεημεν τν ξαιτουμνων, οκτιρμος κα χριτι το Μεγλου κα Πρτου ρχιερως Χριστο το ληθινο Θεο μν, πρεσβεαις τς περενδξου Δεσπονης μν Θεοτκου κα ειπαρθνου Μαρας, τν θεοειδν γγλων κα πντων τν γων.»

Σημείωση: Το λείψανο της Θεοδώρας βρίσκεται σήμερα στην Κέρκυρα, στο ναό της Θεοτόκου Σπηλαιωτίσσης. Η μνήμη της τιμάται στις 11 Φεβρουαρίου.

Πηγές: Μέγας Συναξαριστής της Εκκλησίας.
     Εκκλησιασιτική Ιστορία Βλ. Φειδά
     I. Παπαρρηγόπουλος, Βιβλίον Ι΄, κεφ. Γ΄, υποκεφ. Τελευταίο
     S. Runciman, σ. 234

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου