ΕΙΠΕ Ο ΓΕΡΩΝ

Μη συνηθίζεις να κουβεντιάζεις για πράγματα που δεν είδες με τα ίδια σου τα μάτια σαν να τα έχεις δει. Μη βεβαιώνεις με πεποίθηση εκείνα που έχεις ακούσει. Συνήθιζε τη γλώσσα σου να λέει πάντα αλήθεια. Το ψέμα γεννιέται συχνά από την επιθυμία να αρέσουμε στους ανθρώπους κι απομακρύνει από την ψυχή τον φόβο Θεού.

ΑΒΒΑΣ ΗΣΑΪΑΣ ο αναχωρητής

Παρασκευή 25 Αυγούστου 2017

Η υπερηφάνεια αιτία της απουσίας χαράς


Σ σχέση μ τν κρίση πο πάρχει στν προσέλευση φοιτητν, σκεφτόμουν: γιατί ο νθρωποι τόσο συχν πλς καταστρέφουν τ ζωή τους, βλάπτουν τν αυτό τους, σν ν διακατέχονται π κάποια amor fati.

Θ πέθετε κανες πς νας πλς γωισμς κα τ νστικτό τς ατοσυντήρησης θ τος προφύλασσαν , λλ χι, οτε ατ τ νστικτο δν τος σταματ. Μπορες ν διακρίνεις καθαρ να εδος τρέλας, να πραγματικ πάθος γι καταστροφή. Ατ τ πάθος εναι τ «γώ», δηλ. περηφάνεια.
 περηφάνεια μεταμόρφωσε τν «γγελο φωτός» σ Διάβολο, κα τώρα μόνον  περηφάνεια χει τ δύναμη ν καταστρέφει τοςνθρώπους.Συνεπς, τ καθετ πο συνδέεται, κατ τν να  τν λλο τρόπο, μ τν περηφάνεια, κόμη κα σ μικροσκοπικς δόσεις, συνδέεται μτν Διάβολο κα μ τ διαβολικό.
 θρησκεία πίσης ποτελε να τοιμο πεδίο δράσης γι τς δυνάμεις τοδιαβόλου. Τ πάντα, πολύτως τ πάντα στ θρησκεία, εναι μφιλεγόμενα, κι ατ  σάφεια μπορε ν’ ρθε μόνο μ τν ταπείνωση, τσι στελόκληρη  πνευματικ ζω ν εναι,  ν πρέπει ν κατευθύνεται, στνναζήτηση τς ταπείνωσης.
Τ σημάδι τς ταπείνωσης: χαρά!  περηφάνεια ποκλείει τ χαρά.πειτα: πλότητα, δηλαδ πουσία κάθε στροφς πρς τν αυτό μας. Τελικά, μπιστοσύνη, ς  κύρια κατευθυντήρια γραμμ τς ζως, ποφαρμόζεται στ καθετ (καθαρότητα καρδις, ταν  νθρωπος μπορε νδε τν Θεό). Σημάδια τς περηφάνειας εναι:  πουσία χαρς, περιπλοκότητα κα φόβος. λα ατ μπορον ν παληθευθον κάθε μέρα, κάθε ρα, παρατηρώντας τν αυτό μας κα μελετώντας τ ζω γύρω μας.
Εναι τρομερ ν σκέφτεσαι πώς, κατ μία ννοια, κα  κκλησία ζε μπερηφάνεια – «τ δίκαια τν κκλησιν», «τ δίκαια το ΟκουμενικοΘρόνου», « ξιοπρέπεια τς Ρωσικς κκλησίας», κ.λπ. κα μ μιά πλημμύραχαρης, περίπλοκης κα πίφοβης «πνευματικότητας». Εναι μιά συνεχς ατοκαταστροφή.
Προσπαθομε ν προστατεύσουμε τν «λήθεια», παλεύουμε μ κάτι κα γικάτι δίχως ν καταλαβαίνουμε πς  λήθεια μφανίζεται κα νικ μόνονπου εναι ζωντανή: «…ταπεινώσου, γίνε σν δολος», κα θ χεις μιά χαρκα μία πλότητα πο πελευθερώνουν, κε που  ταπείνωση κτινοβολετ θεϊκή της μορφιά, που  Θες ποκαλύπτεται στ δημιουργία κα στσωτηρία. Πς θ μπορέσω γ  διος ν ζήσω μαζί της; Πς θ μπορέσω νπείσω τος λλους;………..
………….Συνεχίζω τς χθεσινς σημειώσεις μου γι τν περηφάνεια, τνγωκεντρισμό, ς πηγ μαρτίας, ς τ περιεχόμενο τς μαρτίας κα ς καταστροφική, λέθρια δύναμή της.
Σκεφτόμουν σήμερα τ σχέση νάμεσα στν μαρτία, στ σάρκα κα στλαγνεία. Λαγνεία εναι οσιαστικ  δια γωκεντρικότητα,  διαπερηφάνεια, πο στρέφει τ σμα στν αυτό του, στν ατοδικαίωση κα στν ατοϊκανοποίησή του. τσι, εναι δύνατη  γνήσια ταπείνωση δίχως τ νίκη νάντια στ σάρκα,  ποία τελικ συνίσταται στν πνευματοποίηση το σώματος.
λλ  μάχη μ τ σάρκα μπορε εκολα ν μετατραπε σ περηφάνεια κασ πηγ περηφάνειας ν δν ριζώνει στν ναζήτηση κα πιδίωξη τς ταπείνωσης.  σκητισμς μπορε ν ντρυφ στν αυτό του κι χι στν Θεό. Τ σημάδια εναι σαφ φωτεινς σκητισμς εναι χαρούμενος,πλός, λπιδοφόρος.
 ψευδς σκητισμός, χωρς ξαίρεση, ζε πεχθανόμενος τ σάρκα, τν κόσμο, τ ζωή. Τρέφεται μ τν περιφρόνηση, συμμετέχει στ βλασφημία τοΔιαβόλου πέναντι στν κτίση. Γι ναν τέτοιο σκητή,  μαρτία – πως κα πειρασμς κα  κίνδυνος – φαίνεται ν βρίσκεται παντον  νίκη πάνω στ σάρκα δν γίνεται ποτ πέχθεια κα πάντα δηγε στν «καθαρφθαλμό». «Ἐὰν δ  φθαλμός σου πονηρς λον τ σμα σου σκοτειννσται» (Ματθ. 6,23).

Schmemann Alexander (Protopresbyter (1921-1983))

πηγήagiazoni

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου