ΕΙΠΕ Ο ΓΕΡΩΝ

Μη συνηθίζεις να κουβεντιάζεις για πράγματα που δεν είδες με τα ίδια σου τα μάτια σαν να τα έχεις δει. Μη βεβαιώνεις με πεποίθηση εκείνα που έχεις ακούσει. Συνήθιζε τη γλώσσα σου να λέει πάντα αλήθεια. Το ψέμα γεννιέται συχνά από την επιθυμία να αρέσουμε στους ανθρώπους κι απομακρύνει από την ψυχή τον φόβο Θεού.

ΑΒΒΑΣ ΗΣΑΪΑΣ ο αναχωρητής

Παρασκευή 15 Απριλίου 2016

Η ΜΑΝΤΗΛΑ: ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙO



ρκεσε  μφάνιση μις μαντηλοφορούσας κοπέλας στήν παρέλαση γιά τήνπέτειο τς θνικς πελευθέρωσης (τς ποίας τό μήνυμα προφανς τιμοσε, μαζί μέ τίς πίσης μαντηλοφοροσες μαλίες καί λλες παραδοσιακςνδεδυμένες) γιά νά νεργοποιηθ  ρητορεία περί γενικς παγόρευσης τν «θρησκευτικν» ποτίθεται συμβόλων, κινούμενη στό πίπεδο τς κοντόφθαλμης καί πικίνδυνης «συμψηφιστικς» λογικς το τύπου: σες φαιρετε τήν μαντήλα κι μες φαιρομε τούς σταυρούς καί τίς εκόνες. 


λλά  λίθιοι  στερόβουλοι το «πολυπολιτισμικο» «συμψηφισμο», μαντήλα δέν εναι θρησκευτικό στοιχεο νταλλάξιμο πρός ντίστοιχα θρησκευτικά, λλά να παμπάλαιο πολιτισμικό στοιχεο, πού χει σφαλς τίς ρίζες του σέ παμπάλαιες κοινωνικο χαρακτήρα ντιλήψεις καί διευθετήσεις. Γι᾿ατό καί δέν χει ποιαδήποτε βάση  δήλωση το νεκδιήγητου χρυσαυγίτη τι κάναμε τήν πανάσταση γιά νά διώξουμε μεταξύ λλων καί τήν μαντήλα, τήν στιγμή πού εναι γνωστό τος πσι τι στίς γροτικές περιοχές μέχρι καί τήν δεκαετία το ᾿60 ο λικιωμένες λληνίδες φοροσαν τσεμπέρι πού κάλυπτε, σέ πολλές περιπτώσεις, καί τήν περιοχή το στόματος. 

Καί τά λέει μάλιστα ατά κενος πού ξυλοκόπησε νώπιον το τηλεοπτικοκοινο μιά γυνακα, καί το ποίου  δεολογικός ταγός / Führer εχε προσδιορίσει, δη π᾿ τόν Σεπτέμβριο το 1934, μέ σαφήνεια τά ρια το κόσμου τς θνικοσοσιαλίστριας γυναίκας: «σύζυγος, οκογένεια, παιδιά, σπίτι»! 

λλά τό τι  μαντήλα πρξε να παλαιό πολιτισμικό στοιχεο τό δείχνει πέραν πάσης μφιβολίας  παρακάτω ναφορά το Φαίδωνος Κουκουλέ: «... ρα τι σήμερον ν Μάνταν μία γυν λέγει: μ ξεμόρφωσε, δηλο τι τις τν περιύβρισε, κυρίως δείξας τν μορφήν της, μετ τν φαίρεσιν τς περικαλυπτούσης τ πρόσωπόν της θόνης.  θόνη ατη, τις κατ τν παλαιοτέραν περίοδον καλετο προσωπίδιν κα βραδύτερον στομομάνικον, καττος στέρους Βυζαντινος χρόνους λέγετο τσίπα, σάκις δ γυνλευθεριάζουσα φρει τν θόνην ταύτην, ναιδς τ πρόσωπον δεικνύουσα,καλετο κα το ξετσίπωτη» (Βυζαντινν βίος κα πολιτισμός, τ. Ε΄, παράρτημα, σ. 48). 

 μή θρησκευτικός χαρακτήρας το σφαλς προμουσουλμανικο γυναικείου ποδήρους πέπλου ποδεικνύεται καί πό διάφορες ρχαες ναφορές, π᾿ τίςποες πιλέγουμε ς πλέον χαρακτηριστική μιά ναφορά στήν Κύρου παιδεία τοΞενοφντα (5.1.4.4 - 5.1.7.5).  Ξενοφν περιγράφει τήν σκηνή τς νακοίνωσης στήν «καθημνη[ν] κεκαλυμμνη[ν] τε κα ες γν ρσα[ν]» γυνακα το  ράσπατι πό ᾿δ καί πέρα θά νήκ στόν Κρο:  «ς ον τοτο κουσεν  γυν, περικατερρξατ τε τν νωθεν ππλον κα νωδρατο· συνανεβησαν δ κα αδμωαν τοτ δ φνη μν ατς τ πλεστον μρος το προσπου, φνη δ δρη κα α χερες·» 

Σ᾿ ατούς λοιπόν πού βιάζονται νά συγκαταλέξουν στά θρησκευτικά στοιχεα καί τήν μαντήλα καί νά πιδοθον στό γαπημένο τους ργο το «συμψηφισμο»,χουμε νά συμβουλέψουμε νά μήν μπερδεύουν τά σώβρακα μέ τίς γραβάτες· εδ᾿λλως θά πρέπ νά ναγνωρίσουν ς θρησκευτικά στοιχεα (καί πομένως νά σεβαστον) καί τό τζιχάντ, καί τήν πολυγαμία, καί τήν καταπίεση τς γυναίκας, καί τήν θανάτωση τν μοιχαλίδων καί ... καί... καί... 

Καί κάτι λλο: στήν λλάδα πάρχει πικρατοσα θρησκεία, πωςπάρχει καί πικρατοσα γλσσα καί πικρατοσα θνότηταΚαί σ᾿ ατά δέν χωράει κανένας συμψηφισμός μερικανόπνευστου παγκοσμιοκαπιταλιστικο τύπου, κόμα κι ν πλασάρεται ς  τελευταία λέξη τς ριστερς μόδας.

Χρστος Δάλκος

π τν ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΗ τς Θράκης μας, 1 πρ. 2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου